top of page

Wie ben ik?

Mijn uitgangspunt is de ontwikkelingspsychologie. Als ontwikkelingspsycholoog bekijk ik psychische klachten als een bedreiging van een gezonde ontwikkeling. In gesprek met een systeem ga ik op zoek naar de ontwikkeling die bij de cliënt en de andere systeemleden past. Een therapie is in mijn ogen geslaagd als het vertrouwen in het eigen vermogen tot groei is hersteld.

Na mijn afstuderen ben ik werkzaam geweest op het terrein van de jeugdhulpverlening. Mijn leerschool als therapeut is begonnen met een opleiding directieve therapie, die mij een pragmatische basis heeft gegeven gericht op gedragsverandering. Daar heb ik kennisgemaakt met een breed spectrum aan gereedschap, niet alleen gedragstherapeutische interventies maar ook verhalen, metaforen en rituelen tot hypnotische technieken aan toe. Bovenal heb ik daar geleerd dat de basis van het vak is dat je een beetje van je cliënten moet kunnen houden.

Toen ik de opleiding tot Systeemtherapeut ging doen, heb ik de overstap gemaakt naar de GGZ voor volwassenen. Mijn kennismaking met de systeemtherapie heb ik ervaren als een thuiskomen. Tot bloei laten komen van een individu in verbinding met de mensen die hem na staan, mensen de veiligheid bieden om het beste in elkaar naar boven te brengen. Mensen laten voelen dat ze elkaar stevig vasthouden om vervolgens elkaar de vrijheid te durven geven, van elkaar te durven verschillen, te durven botsen en confronteren, te durven staan voor wie je bent ten opzichte van de ander in al je onvolmaaktheid.

Mijn natuurlijke positie om belevingsgericht te werken is uitgewerkt met scholing door Sue Johnson in de EFT. Mijn invalshoek is gericht op verbinding en differentiatie, veilige hechting en ontwikkeling van autonomie.

Mijn liefde voor verhalen, metaforen en rituelen heb ik gepoogd verder te verdiepen middels de narratieve therapie. Mijn manier van werken met systemen die kampen met psychiatrische problematiek is collaboratief gekleurd. Samen zoeken naar niet vertelde verhalen die ruimte geven voor groei. Daarbij focus ik op de techniek van het invoegen, aansluiten bij de cultuur van het systeem en nieuwsgierigheid, maar zonder schroom om ook een expertpositie in te nemen waar het gaat om mijn vakgebied.

Inmiddels heb ik de systeemtherapie verdiept met een registratie als integratief psychotherapeut. In het kader van die opleiding heb ik opnieuw de verbinding gemaakt met de Jeugd-GGZ en heb ik ervaring opgedaan met hechtingsgerichte systeemtherapie in gezinnen met jonge kinderen.

Sinds 2013 ben ik integratief psychotherapeut volgens de wet BIG en systeemtherapeut NVRG. Sinds 2019 bied ik supervisie systeemtherapie en systeemgerichte psychotherapie in het kader van de opleidingen tot systeemtherapeut, psychotherapeut, klinisch psycholoog en psychiater. Sinds april 2023 bied ik leertherapie.

bottom of page