top of page

Werkwijze

In supervisie leg ik het accent op het scherpen van het belangrijkste instrument: de persoon en de innerlijke dialoog van de therapeut. Mijn uitdaging is om supervisanten uit te nodigen om authentiek te durven zijn, zichzelf met al hun kwaliteiten en kwetsbaarheden in te durven zetten om bij zichzelf én bij de cliënt en het systeem de veiligheid te creëren om het beste in zichzelf en bij elkaar naar boven te brengen. We onderzoeken hoe de eigen persoon en geschiedenis, kwetsbaarheid en kracht, het spectrum aan narratieven van de therapeut zelf resoneren in de uitoefening van het vak. We oefenen met vanuit een niet-wetende positie nieuwsgierig te zijn en je te durven laten verrassen door het proces van de ander, en om vanuit zelfkennis te durven varen op je eigen kompas.

Kernbegrippen en technieken uit de systeemtherapie bieden het nodige houvast om dat avontuur aan te kunnen gaan. Inventarisatie van intergenerationele invloeden middels genogram en tijdlijn, meervoudige partijdigheid, circulair bevragen. De verhalen die we tegenkomen zetten we af tegen de fasegebonden en specifieke ontwikkelingsbehoeften en ontwikkelingstaken van het gezin als geheel en de systeemleden afzonderlijk.

Supervisanten

-          in opleiding tot systeemtherapeut met verschillende basisdisciplines

-          in opleiding tot generalist (psychotherapeut, klinisch psycholoog of psychiater).

Professionals die behoefte hebben aan verdieping of heroriëntatie op het vak. 


Supervisie stap voor stap:

-          Inventarisatie opleidingstraject en werksetting (supervisant in de organisatie)

-          Inventarisatie persoonlijke achtergrond en leefsituatie (supervisant en eigen context)

-          Attitude ten aanzien van cliëntsystemen: wat voor therapeut wil je zijn? (persoonlijke waarden van 

        de supervisant als  systeemtherapeut)

-          In kaart brengen van leerstijl en mogelijke blokkades daarin

-          Ontwikkelen van een systemische visie op klachten en cliëntsystemen (systeem, context van het systeem)

-          Analyse van de patiënt-systemen en de aard van de therapeutische relatie (supervisant en cliëntsysteem)

-          Oefenen met en verfijnen van technieken (aanpak van de supervisant)

-          Werkvorm: opnames van gesprekken en reflectieverslagen.

bottom of page